Bakar mig i form!

Direktlänk till inlägg 5 november 2010

Kvällens prov tårta

Av Susanna - 5 november 2010 12:01

Det gick inte att kommentera detta inlägg från igår, så jag lägger upp den igen för att testa.. kanske har jag fipplat nånstans vart jag inte skulle ha fipplat... ;)


Ville prova på att använda MMF (marshmallowfondant) då jag hittat ett recept på det. SP (sugarpaste) är det jag annars alltid använder, men det är ju tyvärr inte så där supergott. Däremot så tycker jag att de är så kul och fint med  just täckta tårtor. Vad jag läste om MMF var att man inte skulle behöva smörja insidan av MMF´en med olja eller smör om man spacklade tårtan med te x grädde. När man täcker en tårta med SP så brukar man vanligtvis spackla den först  med smörkräm, på grund av att den annars kommer att börja "svettas", precis som marsipan. Så nu testade jag detta.

Är inte nöjd med MMF´en då den blev väldigt ojämn när man kavlade den. Kanske var det just min "deg" som var dålig, då det receptet jag följde beskrevs som att det inte skulle bli så. Däremot var den behaglig att rulla i handen, och säkert bra att modellera med! Det ska jag ta och prova.





 




Ljus sockerkaka fylld med kicks- och after eight fluff.

Spacklad med grädde smaksatt med en uns av after eight fluffen.

Täckt med MMF, dekorationer av marsipan.



 
 
Ingen bild

Syster

5 november 2010 19:32

jätte fin kaka =) du är så duktig!

 
Ingen bild

Marjo

5 november 2010 20:53

Siis kyllä sun täytys alkaa bagariksi, olet todella taitava;)

Susanna

6 november 2010 10:29

Kiitos Marjo!

 
Ingen bild

Sussi

6 november 2010 10:14

Vart beställer du din sugerpaste? //Sussi

Susanna

6 november 2010 10:29

Hej Sussie,
Jag gör min egen. Bästa som jag har testat finns på min favoritblogg: http://bakalitenkaka-tove.blogspot.com/

 
Sussi

Sussi

11 november 2010 11:51

Åhhh tack så mycket, har funderat just över hur man kan göra den själv och nu fick jag ju verkligen ett tips... men du äter ni alla kakor/tårtor du bakar eller ger ni bort också? Rätt stor mängd att äta... jag älskar ju matlagning, håller på att lära mig baka, är lite svårt att baka mellan gluten och vanligt för när man gör på vanligt mjöl ska man tänka på en sak och när man gör på glutenfritt ska man tänka på en annan, så klurigt det där. Testat baka på glutenfritt nån gång?

Tack för tipset till sugarpasten...=)

http://sossiq.blogspot.com

Susanna

11 november 2010 11:58

Nej, självklart äter vi inte upp allt jag bakar. Vi skulle ju rulla fram om det hade varit så. Vi smakar och diskuterar hur vi tyckte om det och inte så mycket mer sen. Jag har inte bakat mycket alls utan gluten. Det man bör tänka på är ju att vissa mjölsorter har bakpulver färdigt i sig ( i olika mängder beroende på tillverkare). Det jag däremot kan rekommendera för tårtbotten är att göra den på enbart potatismjöl. Sedan gräddar du den som en rulltårta. Tunna lager på långplåt. Då får man grädda dem ett par ggr, och sedan skära dem i önskad form och storlek. Men kanske du redan har provat detta. Lycka till!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanna - 6 oktober 2011 15:43

  Ljus botten Jordgubbs- samt vaniljmousse (är populär fyllning just nu :) Smörkräm Täckt med SP/Marsipan 50/50 Dkorationer i SP ...

Av Susanna - 25 september 2011 15:33

  Barbietårta Glasscreme och bär spacklad med smörkräm täckt med SP samt Marsipan   Spiderman tårta Glasscreme med bär spacklad med smörkräm täckt med marsipan/SP blandning         Traktortårta Grädde och bärtårta ...

Av Susanna - 20 augusti 2011 19:08

Till vårt kalas imorgon då vi ska fira Lilla Michelle´s 1 års dag samt Samanthas 4 års dag har jag gjort tårtor. Det var ett tag sen sist :)   Michelle´s tårta!    Ljus botten Jordgubbsmousse Mango- och passionsfruktmousse Spacklad med ma...

Av Susanna - 26 april 2011 10:41

Det har blivit lite glest mellan inläggen... men så blir det ibland! :) Har iaf bakat och här kommer lite foton!     Banan CC´s med banansmörkräm         En sockerkaka med banansmörkräm, grädde och hallonsylt. Guldfärgad och vac...

Av Susanna - 31 mars 2011 17:34

Igår slängde jag ihop en bärpaj som verkligen är supergod och krämig! Bäst är den när den fått stå sig en eller två dagar. *mums!* Jag gör den på blåbär, trots att man skulle kunna använda vilka bär man än vill!         Med en klick (eller ...

Presentation

Snart 30 åring som lever familjeliv i Nikkala med 2 barn och sambo. Mindre spännande vardagsliv inkluderar barn, träning och bakning!
Har Ni funderingar eller frågor? Ja då mailar Ni mig på susanna.laine@hotmail.com ! :)

Fråga mig

3 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

Räknare :)

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards