Bakar mig i form!

Direktlänk till inlägg 12 november 2010

Doptårta

Av Susanna - 12 november 2010 15:16

Idag har jag gjort två doptårtor till en liten Alma. Kan säga att de var första och sista gången som jag gör en tårta så här på morgonen/dagen. Kommer att hålla mig till att göra tårtor på kvällar istället. Bara rena stressen av att något ska gå fel är nog ;) Vilket det i dagens bakning också gick...

Fyllningarna gick bra, och även spacklingarna. Sen när första tårtan skulle täckas med SP var denna jätte svår och torr att jobba med så den sprack och ställde till med elände. Denna tårta skulle ha ränder på sidorna, så de värsta gick att dölja.

När jag sedan skulle börja dekorera tårta nummer 2 gick de helt åt fanders!! SP ville inte alls (en ny sats alltså inte samma "deg" som till tårta nr 1) och den var bara att plocka bort helt från tårtan då den var utom all räddning. MFF:en som jag inte varit nöjd med har alltså idag räddat mig, BIG time! Fick alltså ta fram MMF:en och använda den till tårta nummer 2. Och den var faktiskt helt ok!! Vet inte om de var Gud den bak-mäktige som hörde mina böner när jag mantrade medans jag kavlade och la ut MMF:en på tårtan för att den skulle se bra ut / bli bra.

Och så blev båda tårtor så stora att jag inte kunde spritsa på en dekorkant som egentligen var menat.


Nåväl, tårtorna blev fina i de stora hela, trotts små sprickor och så vidare. Smaken hoppas jag att det absolut inte ska vara något fel på utan vara helt fantastiskt goda för att få lyfta upp de minus som finns.


Tårta nr 1:

 

Som de syns på denna bild hade en dekorkant verkligen behövts...


 


 

Denna tårta innehåller:

Choklad botten.

Fylld med hallonmousse samt dumlefluff.

Spacklad med chokladsmörkräm.

Täckt & dekorationer i SP.


Tårta nr 2:

 

 


Denna tårta innehåller:

Vit botten.

Fylld med Vit choklad- & blåbärsmousse.

Spacklad med IMBC (italiensk marängsmörkräm).

Täckt med MMF (mashmallowfondant).

Dekorationer av SP.



Jag hoppas verkligen att beställaren blir nöjd över tårtorna och framförallt att de smakar bra!

Nu vill jag ju gärna att Ni lämnar en kommentar! ;)

 
 
Ingen bild

Bettan

12 november 2010 16:24

SUUPERFINA som vanligt!! Du kanske har lust att fixa en fräck möhippstårta när vi ska ha min systers möhippa?

 
Ingen bild

malin

12 november 2010 17:01

vilka snygga tårtor! Jag blev grymt sugen på tårta nu :)

 
Erika(jyringen)

Erika(jyringen)

12 november 2010 17:18

det här är inte menat som ngt skoj och jag säger det heller inte för att jag känner dig.
Tar min allvarligaste min på....du är så jävla duktig till det där så nu tycker jag på största allvar att du sak satsa på det...öppna ett bageri eller ta emot beställningar via din egen sida på nätet men gör ngt för det är ju helt klart det där du ska arbeta med!

http://jyringen.blogg.se

 
Ingen bild

Mia

12 november 2010 20:24

Å så söt, jätte fin, du är ju jätte duktig kram på er

 
Ingen bild

Monica

13 november 2010 00:30

Dom ser ju helt fantastiska ut..det är detta du ska göra.
Kram från Bastu

 
Ingen bild

Satu

13 november 2010 12:27

Jättefina :)), det är som jag skrev i ett tidigare inlägg som du hade gjort i bloggen... öppna eget du har hittat "ditt kall" i livet.

 
Jonna

Jonna

17 november 2010 11:54

Men shit vad läckra :)

http://jjonnaa.blogg.se

 
Ingen bild

Rita

20 november 2010 10:10

Oj oj oj vad fina!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanna - 6 oktober 2011 15:43

  Ljus botten Jordgubbs- samt vaniljmousse (är populär fyllning just nu :) Smörkräm Täckt med SP/Marsipan 50/50 Dkorationer i SP ...

Av Susanna - 25 september 2011 15:33

  Barbietårta Glasscreme och bär spacklad med smörkräm täckt med SP samt Marsipan   Spiderman tårta Glasscreme med bär spacklad med smörkräm täckt med marsipan/SP blandning         Traktortårta Grädde och bärtårta ...

Av Susanna - 20 augusti 2011 19:08

Till vårt kalas imorgon då vi ska fira Lilla Michelle´s 1 års dag samt Samanthas 4 års dag har jag gjort tårtor. Det var ett tag sen sist :)   Michelle´s tårta!    Ljus botten Jordgubbsmousse Mango- och passionsfruktmousse Spacklad med ma...

Av Susanna - 26 april 2011 10:41

Det har blivit lite glest mellan inläggen... men så blir det ibland! :) Har iaf bakat och här kommer lite foton!     Banan CC´s med banansmörkräm         En sockerkaka med banansmörkräm, grädde och hallonsylt. Guldfärgad och vac...

Av Susanna - 31 mars 2011 17:34

Igår slängde jag ihop en bärpaj som verkligen är supergod och krämig! Bäst är den när den fått stå sig en eller två dagar. *mums!* Jag gör den på blåbär, trots att man skulle kunna använda vilka bär man än vill!         Med en klick (eller ...

Presentation

Snart 30 åring som lever familjeliv i Nikkala med 2 barn och sambo. Mindre spännande vardagsliv inkluderar barn, träning och bakning!
Har Ni funderingar eller frågor? Ja då mailar Ni mig på susanna.laine@hotmail.com ! :)

Fråga mig

3 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

Räknare :)

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards