Bakar mig i form!

Direktlänk till inlägg 29 december 2010

Raggarbil

Av Susanna - 29 december 2010 00:24

Till vår vän Jocke som fyller 34 år idag onsdag gjorde jag denna tårta som ska likna en raggarbil (som en present) . Detta är hittills den svåraste uppgiften jag gjort i tårtväg!! Men grymt kul när man får fundera och klura! Mindre kul är det att jag åter igen köpte min SP hos "Tiimari". Den var stenhård och jag frågade kassörskan om den verkligen ska vara så då det finns andra paket i andra kulörer som faktiskt är mjuka. Hon sa att det inte alls är några problem, bara att sätta i plastpåsar och ner i varmt vatten en stund. Visst blev de ju mjukt, men var fortfarande väldigt torrt! Jag försökte rädda med lite hemmagjord marsipan. De hjälpte kanske lite, men SP:n var fortfarande så torr... Tråkigt att sådant ska förstöra en tårta... Fick hålla på och täcka över med detaljer osv. 

Hahah, den är ju långt ifrån perfekt. Inte talat om alla sprickor i SP:n så har den alldeles för små däck, en list fattas, fronten känns för fet för baken  osv.

Men jag hoppas den är god!   

      Måste säga att kameran verkligen har lyckats  fånga varenda ojämnhet på huven!! Kan inte tycka att det var lika synligt för själva ögat.... 


2 bottnar, en ljus och en choklad

Fylld med mörk chokladfluff, vaniljgrädde + skivad banan,  lite hallonsylt.

Spacklad med Italiensk marängsmörkräm samt mörk chokladsmörkräm.

Täckt med SP blandad med lite marsipan. 

 
 
Ingen bild

Kajsa

29 december 2010 09:28

Alltså då tänkte jag på istället för den torra varianten som finns på Timari, eller kan man gör sin egen sp? Herregud vad du är duktig!

Susanna

29 december 2010 11:37

Tack söta du!
ja, jag brukar göra SP:n själv, och alltid ha hemma också utifall att man får ett il att göra eller en beställning på kort tid. Men nu hade jag olyckligtvis inget hemma. För att degen ska bli bra måste den få vila MINST 24 timmar... Vad jag däremot skulle behöva göra är att kolla i finland om de på mataffärer har kavlingsmarsipan. De vore kanon!

 
Sussie

Sussie

6 januari 2011 04:09

Tyvärr är man allt för självkritisk. Jag tycker tårtan blev superfin och det är jag säker på att Jocke var supernöjd med tårtan! Detaljerna är ju perfekta! Gällande sockerpastan kan du ju alltid beställa hem några paket så du har hemma ifall du inte har hemmagjord sockerpasta när bakandan faller in. Personlingen använder jag mig bara av köpt SP av märket Ballina och tycker det är perfekt med tanke på att det redan är nog mycket jobb med själva tårtan. Avslutningsvis - Var stolt och nöjd med tårtan!

http://www.sussiesgodsaker.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanna - 6 oktober 2011 15:43

  Ljus botten Jordgubbs- samt vaniljmousse (är populär fyllning just nu :) Smörkräm Täckt med SP/Marsipan 50/50 Dkorationer i SP ...

Av Susanna - 25 september 2011 15:33

  Barbietårta Glasscreme och bär spacklad med smörkräm täckt med SP samt Marsipan   Spiderman tårta Glasscreme med bär spacklad med smörkräm täckt med marsipan/SP blandning         Traktortårta Grädde och bärtårta ...

Av Susanna - 20 augusti 2011 19:08

Till vårt kalas imorgon då vi ska fira Lilla Michelle´s 1 års dag samt Samanthas 4 års dag har jag gjort tårtor. Det var ett tag sen sist :)   Michelle´s tårta!    Ljus botten Jordgubbsmousse Mango- och passionsfruktmousse Spacklad med ma...

Av Susanna - 26 april 2011 10:41

Det har blivit lite glest mellan inläggen... men så blir det ibland! :) Har iaf bakat och här kommer lite foton!     Banan CC´s med banansmörkräm         En sockerkaka med banansmörkräm, grädde och hallonsylt. Guldfärgad och vac...

Av Susanna - 31 mars 2011 17:34

Igår slängde jag ihop en bärpaj som verkligen är supergod och krämig! Bäst är den när den fått stå sig en eller två dagar. *mums!* Jag gör den på blåbär, trots att man skulle kunna använda vilka bär man än vill!         Med en klick (eller ...

Presentation

Snart 30 åring som lever familjeliv i Nikkala med 2 barn och sambo. Mindre spännande vardagsliv inkluderar barn, träning och bakning!
Har Ni funderingar eller frågor? Ja då mailar Ni mig på susanna.laine@hotmail.com ! :)

Fråga mig

3 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

Räknare :)

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards